kulla & mas


För övrigt så pratade jag och familjen om varför vi säger kulla & mas hemma i Dalarna.
Hur det verkligen kom till, så att säga. Och jag vet inte om jag är efter men jag kan svaret!

Kulla är en populär benämning på en ogift "kulla"/flicka från Dalarna.
 En gift kvinna kallas för käring (där fick jag svaret varför mor min heter så på fars telefon.)

Nu kommer det bästa av allt!

Mas är en benämning på en pojk eller en man från Dalarna. Ordet sägs härröra namnet Mats <3
som har varit väldigt vanligt i Dalarna att namnet blev synonymt med man eller pojk.

Om jag ska dra en slutsats över hela det här så tycker jag det coolaste av allt är
att jag faktiskt är tillsammans med en riktig dalkarl. Den ni.

Fick ni lära er något nytt idag?


Kommentarer
Postat av: Mamma

Tänka sig att du är så kunnig inom området kulla/mas.

2012-02-20 @ 14:02:59
Postat av: sofian

hahaha där lärde vi nog alla oss nå nytt du! vilken koll du har!

2012-02-20 @ 14:16:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0